Thursday, October 21, 2010

Assalamualaikum..

sahabat2..rindunya rasa sbb lama tak jenguk teratak 'perjalanan hati' ni.. seakan sedikit lupa dan hilang idea utk menulis.. sejak balik kampus lepas cuti raya, xsempat2 nak mengadap apatah lagi utk menulis dan mcm2 lagi..namun, isu2 semasa dan isu2 agama tidak pernah diabaikan..

mlm ni,xtau nak menulis apa..hm, mcm2 keja dah dilaksanakan,mcm2 hal dah terjadi..beberapa perkara telah ana selesaikan dan ada 4perkara lagi yg masih menanti..mohon kekuatan dan petunjuk dr Tuhan agar dipermudahkan segala urusan..demam final exam sedikit masa lagi akan bermula..buat sahabat2 di kampus, moga sabar dan terus bertahan dalam menyempurnakan segala amanat yg diberikan oleh 'ayah bonda' kita di kampus..

mata dah berat, badan pun dah lesu, seakan meminta utk beradu lebih awal mlm ni.. ya Allah, semoga apa yg telah hambaMU lakukan sepanjang hari ni dan sebelumnya, dijadikan nilaian ibadah..

****************

Al-Qusyairi berkata dalam kitabnya "Risalah Qusyairiah": taubat yang pertama adalah: bangunnya hati dari kelalaian, serta sang hamba melihat keadaan yang buruk akibat dosa yang ia lakukan. Dan itu akan mendorongnya untuk mengikuti dorongan hati nuraninya agar tidak melanggar perintah Allah SWT. Kerana dalam khabar disebutkan: "penasihat dari Allah SWT terdapat dalam hati setiap orang muslim". (Riwayatkan Ahmad dari An Nuwas bin Sam'an).

Dan dalam hadith: Ertinya : "Sesungguhnya di dalam tubuh terdapat segumpal daging, jika ia baik maka baiklah seluruh tubuh, dan jika ia rusak maka rusaklah seluruh tubuh, ketahuilah itulah hati". (Hadits muttafaq alaih dari Nu'man bin Basyir).

Assalamualaikum...
babai

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...