Photobucket

Wednesday, August 11, 2010

Salam Ramadhan..




Assalamualaikum..sahabat2..apa khbr semua? macamana dgn hari pertama puasa? moga2 kita semua dapat jalani dgn sesempurna mungkin..dan, semoga semangat,harapan,impian kita utk buat yg terbaik di bulan mulia ini takkan luntur..takkan lupus dek kerana ujian2 yg datang..

hari pertama puasa, di kampus ni tak 'semeriah' hari biasa..keadaan agak sunyi dan tenang..jauh dr hilai tawa dan kebisingan yg entah apa2..moga 'akhlak' baru ini berterusan.. masing2 kusyuk study..ramai yg macam sudah menjadi 'orang baru'..namun,adakah semua ini berkekalan..? kalau tidak sampai bila2 pun,hingga hujung ramadhan sudah mencukupi..

*****************

Sebaik tibanya Ramadhan,Rasul SAW bersabda: "4 jenis zikir yg tidak patut ditinggalkan oleh setiap muslim sepanjang Ramadhan:
1. Beristighfar
2. Memperbanyak ucapan syahadah
3. Berdoa meminta Syurga
4. Memohon keredhaan Allah
(Riwayat Baihaqi)

sentiasalah kita basahkan lidah dgn zirullah..memohon keampunan dan kemaafan..tambahkan amalan2 sunat..agar kita tak menyesal dikemudian hari..

puasa mampu membentuk akhlak yg mulia..ini kerana,kita mengosongkan perut..perut yg sentiasa penuh dgn makanan (makan terlalu banyak) menyebabkan nafsu menjadi besar, malas beribadah, berat utk mengerjakan amal kebajikan, tidak fokus, iman terpenjara..
tapi dengan mengosongkan perut,kita dapat mendidik nafsu kita,mentarbiyah jiwa kita agar lebih rasa insaf,rasa mencukupi,rasa tenang,dan bersemangat utk mengerjakan amalan wajib dan sunat..

******************

ana ingin mengucapkan selamat berpuasa,selamat menjalani ibadah, rukun islam yg ke3..maafkan silap salah ana jika ada terlanjur kata,tersilap bicara dgn sahabat2 semua..moga kita sama2 dapat perbaiki diri,pertingkat iman dan taqwa dan mendapat jaminan pembelaan drpd Allah..banyakkan berdoa,bertadarus dan bertadabbur Al-Quran, serta zikir dan selawat...ingatan dan nasihat utk diri sendiri juga..

"Puasa sempurna,menahan rohani dan rasa.. Puasa sederhana melawan indera dan juga anggota.. Puasa biasa hanya menahan lapar dan dahaga.. Lalu dimanakah puasa kita..?Adakah ia masih ditahap lama..??" -tepuk dada tnya iman..-


wallahua'lam..

assalamualaikum wbt...

2 comments:

Fatin Athirah said...

allahumma bariklana fi rojab wa syakban waballighna ramadhan...

"ya allah berkatilah kami dalam bulan rejab syaaban dan sampaikan aku dalam bulan Ramadhan.."

alhamdulillah kita sama2 bertemu lagi dalam bulan ramadhan...

belum tentu lagi kita akan bertemunya pada masa akan datang..

berapa ramai yang allah ambil nyawa mereka dalam bulan syaaban dan rejab..
tapi kita masih diberi peluang untuk sama-sama benafas dalam ramadhan penuh barakah ini.

sama2 kita beroleh rahmat,maghiroh dan itqu minannar...
amin ya allah..

.:Insyirah:. said...

amin ya Rabbal'alamin

salam Ramadhan buat ukhty luv~solehah..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...