Sunday, June 27, 2010

Adakah beza antara kerja akhirat dan dunia?

Bismillah..
moga terjawab soalan pd yang bertanya..ini hanya dr pandangan ana yg cetek ilmu,dan masih terkapai2 lg dlm menuntut ilmu..mungkin tak setanding dgn ilmu yg ada pd yg bertanya..

***************

"Bekerjalah untuk duniamu seolah2 kamu akan hidup selama2nya.Dan bekerjalah untuk akhiratmu seolah2 kamu akan mati esok hari." (Riwayat Ibnu Asakir)

Allah berfirman;
"Kemudian setelah selesai sembahyang,maka bertebaranlah kamu dimuka bumi(untuk menjalankan urusan masing2);dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah,serta ingatlah akan Allah banyak2(dalam segala keadaan),supaya kamu beroleh kemenangan(didunia dan akhirat)."(Surah Al Jumu'ah:10)

Sabda Baginda Rasul saw:
"Tdak dianggap baik orang yang meninggalkan dunianya kerana akhirat,dan tidak juga orang yang meninggalkan akhiratnya kerana dunianya.Sehinggalah mereka memperolehi kedua2nya sekali."Riwayat Ibnu Asakir)

Firman Allah pula,

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahgiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu(keperluan dan bekalanmu) dari dunia*;dan berbuat baiklah (kepada hamba2 Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu(dengan pemberian nikmat yang melimpah2); dan janganlah engkau membuat kerosakan dimuka bumi,sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang2 yang membuat kerosakan**."(surah Al Qasas:77)

(*-Yakni berusahalah mencari-dengan harta kekayaan yang dilimpahkan oleh Allah SWT kepadamu itu-dengan mengerjakan amal kebajikan yang mendatangkan pahala dan membawa keselamatan dan kebahgiaan pada hari akhirat kelak.Dalam pada itu jangan pula engkau melupakan bahagianmu dalam dunia untuk merasai kesenangannya yang halal sebelum dapat menikmati kesenangan yang kekal diakhirat.
**-Yakni bantulah orang2 yang memerlukan bantuan dengan perantaraan harta kekayaan dan pangkat serta pengaruh yang dikurniakan Allah kepadamu,dan janganlah melakukan sesuatu yang merosakkan masyarakat,kerana yang demikian dimurkai oleh Allah SWT. )

"Dan diantara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata;"Wahai Tuhan kami,berilah kami kebaikan dunia dan kebaikan diakhirat,dan peliharalah kami dari azab neraka."
(Surah Al Baqarah:201)

***************

dari firman2 Allah dan hadith Baginda di atas,seolah menyuruh kita bekerja untuk dunia dan akhirat sama banyak..dari situ jugak timbul konsep dunia 50%,akhirat 50%..tp pada pendapat ana yg serba kekurangan ilmu ni, ayat2 diatas menunjukkan banyak makna yg tersirat,dan terdapat banyak makna yg tersembunyi..kita rujuk kembali kisah kehidupan Baginda dengan para sahabat dan salaffusoleh..kita mesti jadikan sifat kehidupan mereka sbg panduan utk kita jalani kehidupan kita skrg..dunia benar2 dikorbankan utk akhirat oleh Rasulullah, bukannya dunia dipisahkan dari akhirat..Adapun maksud Rasulullah menyuruh kita bersederhana itu ialah supaya kita tidak samakan urusan dunia dengan akhirat.Untuk dunia biar padan dengan umur dunia yang tidak kekal.Dan untuk akhirat biar sepadan pula dengan umur akhirat yang kekal itu.Jangan disamakan..

seorg shbt ana berpendapat melalui perbicaraan kami yg tidak dirancang td, seandainya diberi peratusan antara dunia dan akhirat melalui gerak kerja, dia memberi 40% untuk dunia, 60% utk akhirat..contoh mudah,kita hendak buat dua kerja,yang satu kecil dan yang satu lagi besar.seharusnya kita memberi lebih tenaga kpd kerja yg lebih besar.Allah dan Rasul suruh kita rebut dunia itu bukan untuk peribadi.Tetapi untuk islam,masyarakat dan negara..

tetapi perlu diingat, kerja2 dunia juga boleh dibuat saham utk akhirat..mcmana?hanya 1 saja caranya,iaitu nawaitu..niat krn Allah,utk beribadat..insya Allah apa saja gerak kerja kita,mkn,minum,tutup suis lampu,bljr doktor,engineer smuanya mndapat pahala..insya Allah..

sekian saja..mohon maaf andai tersilap atau terkeluar dr kebenaran..

wallahua'alam..

2 comments:

akuhuduh said...

kata ulama' maksudnya ialah keje dunia bole di postponekan dulu kerna banyak lagi masa bole buat, tetapi bekal akhirat kena buat segera kerna masa dah takde...bila2 pun bole mati..huhuhu.
cam peksa jugak..kalu taun depan baru peksa so bole relax2 lagi, tapi dah kalu minggu depan peksa takkan nak relax jugak?!

::Ukhty Najian:: said...

ya..betul tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...