Photobucket

Monday, July 25, 2011

Harapan Ramadhan..

"ustazah,seumur hidup saya,saya tak pernah rasa begitu seronok bertemu dengan ramadhan..
rasa seronok sangat2.."
"macamana kamu buat?"
"saya dengar ceramah,ustaz tu cakap,salah satu cara untuk rasa seronok menyambut ketibaan ramadhan ni dgn buat kiraan (countdown)..saya buat ustazah..dari 30 hari nak puasa..tapi masa tulis kiraan hari tu tak rasa seronok lagi..sehinggalah malam 1ramadhan..lepas saya jemaah maghrib,isyak dan terawih, perasaan seronok tu tiba2 datang..rasa seronok sgt..seumur hidup saya tak pernah rasa macamni.."

Masya Allah..

sejujurnya,mungkin perasaan 'seronok' tu masih jauh dgn kita..mana tidaknya, bulan puasa kena korbankan makan minum, kena korbankan party,kena korbankan cara pakai,kena korbankan macam2 lagi..

sedang itu sifat orang munafik..rasa berat dan sakit bila berdepan dengan ramadhan..dan rasa seronok bila ramadhan sudah berakhir..

jomlah kita,pakat2 cuba koreksi diri,cuba mencari 'keseronokan' menyambut bulan mulia penuh keberkatan ini, sementara masih berbaki sedikit masa..

“Ya Allah Ya Tuhan berkati kami di bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadan.”

"Wahai Tuhan kami, Ramadan telah meliputikami dan rezekikanlah kepada kami puasa dan qiyam pada bulan ini dan kurniakanlah kepada kami kesungguhan dan kecergasan serta hindarilah kami dari godaan fitnah.."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...