Thursday, March 3, 2011

pelajaran pertama di atas awan....

Assalamualaikum..apa khabar sahabat semua..? lama betul tak jengah disini..alasannya, masih seperti dulu..sibuk..tak sempat..tak da masa dan sebagainya..perlukah..??Allah...

Entry kali ni agak santai..berkongsi cerita, pengalaman pertama menaiki flight..~tidak segan untuk mengakuinya..~ dari KL ke Kelantan..dan, sepanjang perjalanan di udara, banyak perkara yg saya 'pelajari', yg saya 'lihat'..dan..terbit satu macam perasaan yg sukar utk digambarkan.. terkesima seketika dalam penghayatan...Allah..hebat ciptaanMU...

"..Dan tetap kekal Dzat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.." (Ar-Rahman:27)


"..Maka ni'mat Tuhan kamu yang manakah kamu dustakan..?" (Ar-Rahman:21)


"..Allah, Dia-lah yang mengirim angin, lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendakiNYA, dan menjadikannya bergumpal-gumpal.." (Ar-Ruum:48)


"..Maka sabarlah kamu atas apa yg mereka katakan, dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya dan bertasbih pulalah pada waktu-waktu di malam hari dan pada waktu-waktu di siang hari, supaya kamu merasa senang.." (Thaahaa:130)

Seakan sebuah dataran yang luas..yang tiada apa-apa..melainkan sebuah ketenangan dan rasa takjub..Subhanallah...

"..Dia-lah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang Mempunyai Asmaul-Husna, Bertasbihlah kepadaNYA apa yang di langit dan bumi. Dan Dia-lah Yang Maha Perkasa Lagi Maha Bijaksana.." (Al-Hasyr:24)


Tidak dapat diungkap dengan kata-kata..betapa kerdilnya diri dihadapanNYA...Allah...

"..Bukankah sudah Ku katakan kepadamu, bahawa sesungguhnya Aku mengetahui rahsia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan..?" (Al-Baqarah:33)

************

Buat adra : terima kasih yg tak terhingga.. (^^,)
Buat cik PG : cantik x gambar2 tu..?;-) sy xda teknik yg bagus untuk capture gambar..(~~,)

Buat sahabat-sahabat : "..Andai kau berasa sedih dan letih, pandanglah kamu ke langit yg tinggi, pasti kamu akan merasai Allah sentiasa bersamamu.. Jika kau diuji dengan hebat, pandanglah ke sungai yg mengalir, walau banyak batu yg menghalanginya, air itu tetap terus mengalir..."

15 comments:

qalbywaiha said...

Salam kakakku.. =)
terasa hebat bkn ketika berada tinggi di atas awan..
hebatnya ciptaan Allah..
Maha Agung Pencipta..
jika di nilai kembali, betapa kerdilnya kita di bumi Allah ini..
moga pelajaran yg dipelajari ini akan menjadikan kita hamba yg lebih hebat yg senantiasa mensyukuri nikmat yg Allah kurniakan..

~1kenangan yg terindah bersamamu tinggi di atas awan sana..

salam sayang buat kekandaku..

.:Insyirah:. said...

salam kembali...semua kehebatanNYA adalah pelajaran bg org2 yg berakal..

nanti lain kali kita naik lagi ye..:-P kita cuba yg hot seat plak..destinasi berikutnya, spt yg dirancang..;-)

salam syg kembali..

BuLat i2 CirCLE said...

indah ciptaanny..

.:Insyirah:. said...

lebih indah Pencipta-nya...

Abu Huzaifah said...

Sekadar berkongsi..teringat setiap kali berada dalam pesawat di udara terasa betapa kerdilnya kita.Terutama apabila dimaklumkan cuaca kurang baik..seolah-olah nyawa kita akan berakhir andainya kapal yang dinaiki terhempas dan musibah akan berlaku.Ketika itulah..keyakinan dan tawakkal kpd Yang Maha Esa bertambah.Setiap kali mendarat dengan selamat maka kesyukuran kepada Ilahi pula kita panjatkan.Allahu Akbar!

PG said...

salam kakna =)

iklas ni..cantik! kalau berada di udara..semuanya terhad..tp memang cantik =)

cemomoi said...

mola-mola naik kapal terbang dulu terbayang "gamaknya begini le rasanya roh kita meninggalkan mayat, tengok dari jauh makin lama makin kecil jasad kita..."

.:Insyirah:. said...

to Abu Huzaifah : betul tu ustaz..terima kasih atas perkongsian..

to cik PG :salam..terima kasih..hihik..nanti tak segan dah la minta kak PG komen..;-)

to cemomoi : Allah...tak terfikir tentang tu..syukran..

::muslihah zaki:: said...

Alhamdulillah..

ingatke pengalaman naik flight ke sabah..^_^

Allah na=)..

dlu2 pun mase kali pertama naik flight tu rase terputus dari bumi .. masa tu, terfikir nikmat2 Allah ni..Allahumma..tawakal je terbang,.

=) smpat lagi snap pic..

nnti dtg sabah pl..

.:Insyirah:. said...

to muslihah : mus..hihik..takjub tgk ciptaanNYA,amikla gambar..lagipun,tak penah lg tgk mcm tu..Subhanallah..

insya Allah mus..mmg dlm perancangan dgn shbt2,nak ke sabah pula..insya Allah..;-)

ikha^_^ said...

Assalamualaikum... akk... suka sgt entry ni... tenang sgt... thanx... salam sayang kerana Allah... (^_^)

.:Insyirah:. said...

salam..ikha..terima kasih..salam syg kembali,juga krnNYA.. :)

POSH76 said...

blogwalking

Abuelharraz said...

salam...

ada msj di mail.. ada kelapangan, sila buka ok.

wassalam~

Abuelharraz said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...