Sunday, January 9, 2011

Masa dan Usia..

Bismillahirrahmanirrahim...

Sedar tak sedar, esok dah bermula kelas pertama bagi semester baru ni..
baru semalam rasanya masuk ke kampus ni, dah tahun ke 3 rupanya..Allah.. cepat betul masa berlalu..usia makin meningkat..fikiran bertambah matang dek usia dan ilmu bertambah..betul ke? Namun, adakah amalan sudah berada di tahap yg 'mantap' atau 'tiptop'? atau sekadar di zon selesa, atau sekadar hanya melepas batuk di tangga, atau pun tiada perubahan dalam kehidupan seharian? tepuk dada tanya iman...soalan diajukan bukan pada sahabat2, tapi pada diri sy sendiri.. zahirnya, orang nampak begitu tenang, sentiasa tersenyum..hakikatnya, pergolakan jiwa yg senantiasa berbalah antara hak dan batil, hanya DIA dan empunya diri yang tahu..

Ironinya, makin bertambah ilmu pengetahuan juga usia telah menghakis kedudukan kita disisiNYA..apa benar yg sy persoalkan?semua jawapan bergantung pd nilai pandang seseorang..adakah benar atau tidak..


Kenapa kadang2 manusia mudah lupa perihal kejadian mereka? juga lupa tentang apa yg telah dipertanggungjawab ke atas mereka?pertanyaan ini juga bukan dituju pd sahabat semua tp pd diri sy sendiri..

Masa yg semakin laju meninggalkan kita, usia yg semakin cepat bertambah sepatutnya seiringan dengan ilmu dan amalan kita sebagai bekalan menuju negeri yg abadi..tetapi jika dilihat sekarang, manusia seakan makin melupai tentang 'kampung' kita yg sedang menanti..mengejar dunia seolah inilah tempat lahirku,inilah tempat tinggalku dan inilah tempat selamanya bagiku..

Pada masa dan usia yg telah berlalu, apakah yg telah kita sumbangkan pd diri, agama, keluarga dan masyarakat? soalan diaju juga pd diri sy sendiri..tidak tahu banyak mana pengorbanan atau sumbangan yang telah disalurkan pd semua tu.. terlalu sedikit..

Pada masa dan usia yg telah berlalu, manusia semakin mengejar nama, pangkat dan harta..jika ditanya, jawapannya mudah saja 'dunia zaman sekarang,memerlukan semua itu!' ya..mmg benar..tp kalian lupa dimana kaki kita berpijak.. kalo cuma mengharapkan nama,harta yg banyak, sediakanlah tempat tinggalmu di Barzakh dengan intan permata.. hiasi barzakhmu dengan keranda mewah, kafan sutera dan dinding batu yg kukuh..mampukah?

Kenapa masih lagi bersikap kebinatangan? bersikap biadab dan membabi buta?tidakkah kau sedar segala perbuatanmu akan dihisab dan ditimbang tara?masihkah ingin berdegil dan mempetahankan kepentingan diri dengan melupai setiap insan yg ada disekelilingmu yg berhak mendapat perhatian dan bantuanmu? usah ego, kerana ia tidak layak utkmu..kerna kau bukan siapa2, hanya insan kerdil yg menumpang dibumi Al-Khaliq!

Sedih melihat dunia sekarang..dr yg kecil, remaja, dewasa mahupun yg tua..hidup seakan tiada apa2 makna, hanya keseronokan yg dipilihnya..berjalan penuh bongkak dek perhiasan melingkari tubuh..jelingan mata yg tajam tika melihat orang2 yg tidak setaraf dengannya..mulut berkata-kata dengan sumpah seranah jika orang melebihi darinya..kenapa perlu begini wahai manusia...tidakkah ada sekelumit rasa di hatimu bahawa kau dan dia adalah bersaudara? kita dr rumpun yg sama,di alam roh..kita juga akan kembali ditempat yg sama..didiklah hatimu agar menjadi insan yg penyayang dan menabur bakti selagi hayat masih tersisa.. jika ajal datang dengan tiba2, tidak dapat kau menolaknya...dan..insan2 yg ada disekelilingmu jua la yg akan menguruskanmu kelak..

Jadilah kau insan yg pemurah..walau kau tidak empunya harta, tapi kau murah dengan khidmat dan tenagamu..
Jadilah kau insan yg penyayang..kerna disitu letaknya kunci kebahagiaan..
Jadilah kau insan yg merendah diri..nescaya kau pasti dikasihi dan dihormati...
Jadilah kau insan yg sabar..pasti kau akan digeruni..
Jadilah kau insan yg tabah..akan kau rasai nikmat redha dan manisnya sabar...

Pada masa dan usia yg telah berlalu, jadikan ia kenangan yg sentiasa terpahat dihatimu..jalan sukar yg telah kau temui, jadikan ia sebagai panduan untuk kau terus mengorak langkah.. namun,jalan indah yg telah kau lalui, jadikan ia nostalgia terindah dalam hidupmu dimana kau akan sentiasa tersenyum bila memikirkannya..itu juga terapi jiwa..

Pada masa dan usia yg sedang kau tempuhi, isilah ia dengan ilmu pengetahuan dan amal kebajikan, untuk kehidupanmu di masa akan datang..usah kau mudah menyerah kalah,sebelum sempat kau berjuang..kerna pasti suatu masa nanti kau akan menyesal kerana memilih hidup yg lemah dan tiada semangat juang..

Pada masa dan usia yg bakal kau temui, rancanglah ia dengan tulus dan tersusun agar masa dan usiamu tidak terbiar begitu saja, dan pasti jika terlepas, tidak dapat kau genggamnya lagi...

Moga pada masa dan usia kita, setiap detik dan saat, akan ada pengisiannya yg bermanfaat..agar kita tidak menjadi orang yg zalim pd masa dan usia...

Wallahua'lam...



~Time For Change~

7 comments:

Abu Huzaifah said...

Assalamu'alaikum.Selamat menempuh sesi baharu pengajian..semoga tabah dan istiqamah dalam mengharungi kehidupan sebagai pelajar.Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap individu Muslim.Siiru 'ala barakatiLLah

.:Nuranys:. said...

Waalaikumussalam wbt ustaz..
syukran jazilan atas iringan doa..
mohon nasihat dan bimbingn dr ustaz slalu..
wassalam..

HaDi said...

Semoga fasa seterusnya kehidupan sebgai pelajar akan lebih membawa kenangan yang lebih mendewasakan diri..
InsyaAllah..semoga berjaya dunia akhirat..

.:Nuranys:. said...

Insya Allah..
makin panjang perjalanan,makin ia mendewasakan kita..

buat enta juga,moga bjaya dunia akhirat..

HazeL-Matahari syg Bintang said...

Assalamualaikum....

.:Insyirah:. said...

waalaikumussalam cik hazel..:)

nazri said...

nice.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...