Wednesday, December 23, 2009

"Taharah" Jiwa...

7 comments



Aulia Abu Muhammad Royan mengajarkan:

1)ALLAH berfirman bahawa Dia menjadikan manusia untuk menghambakan diri kepadaNYA, bukan tujuan lain.
2)Tanda mencapai kehampiran dgn ALLAH itu ialah merasai tidak seronok memandang yg lain kecuali ALLAH.
3)meninggalkan dunia itu adalah zuhud paling tinggi.
4)ALLAH berfirman bahawa semakin kaya org itu semakain jauh ia dari ALLAH.
5)Wali ALLAH yg menghormati org kaya,akan hilang satu pertiga dari kesufiannya.
6)Jauhkan diri dari majlis org kaya2 seperti menjauhkan diri dari org yg telah tidak bernyawa lagi.
7)Barangsiapa mencari perlindungan dari yg bukan ALLAH,akan menderita di tgn yg bukan ALLAH itu lama-kelamaan
8)Dunia ini menghalang kita dari memasuki 'yang kekal'.
9)Dalam berseorangan itu menangislah sambil berdoa kepada ALLAH agar hati menjadi bersih.


Aulia Harith Al-Muhasibi mengajarkan:

1)Sebuku roti kering cukup utk org darwisy (sufi)
2)Takut kepada ALLAH menimbulkan rindu kepadaNYA dan mendapat rahmatNya
3)Makan kenyang itu mengaburkan cermin hati.
4)Jgn byk cakap,puasa,jauhkan diri dari berkawan dgn ahli2 dunia adalah perlu dlm perjalanan (menuju ALLAH)
5)Tasawuf ialah sabar dlm segala kesusahan dan meninggalkan yg lain kecuali ALLAH.
6)Menumpukan perhatian kepada hal2 keduniaan akan menghalang menuju makrifat.
7)Perhati dan tangisi tentang akhir hayat.
8)Org yg berkahwin,banyak cakap dan banyak berjalan ialah org dunia.
9)Keluhan yg merendahkan diri dari seorang sufi itu adalah lebih baik dari 100 tahun beribadat.
10)Apabila mata batin itu terbuka,maka mata zahir akan tertutup.
11)Org yg cinta keoada dunia tidak akan merasa ALLAH.Di pandangan ALLAH,dunia tidak berharga lebih dari seekor nyamuk


“Permisalan antara dunia dan akhirat adalah bagaikan timur dan barat. Apabila engkau bertambah dekat ke salah satu dua arah itu, bererti anda telah bertambah jauh dari akhirat. Dunia adalah kampung, permulaannya susah payah dan akhirnya kebinasaan. Dalam barang halalnya perhitungan, dan dalam barang haramnya siksaan. Barangsiapa berasa cukup dengannya, dia telah tertipu, barang siapa membutuhkannya, dia bersedih..” -Hasan Al Basri-

"Serahkan dirimu sepenuhnya kepada Allah, maka Allah akan beri kekuatan sebagai ganti kelemahan, keamanan sebagai ganti ketakutan, dan kecukupan sebagai ganti kemiskinan.." (Yusuf Al-Qardhawi)



Read Rest Of Enrty...

Wednesday, December 16, 2009

Irsyadat Cintaku..

3 comments

Ya Allah..
Milik-Mu segalanya ini
Rasa kasih ini
Debaran hatiku,milikMU
Semuanya kupinjam
Semuanya anugerah
Segalanya ujian.Aku menyeru namaMU
Aku mencariMU.Perjalanan hidup yang kulalui
PadaMU sajalah tempat akan kukembali
Janganlah ENGKAU memarahiku
Janganlah ENGKAU membenciku..

Ya Allah..
Janganlah ENGKAU jadikan anugerah yang ENGKAU berikan kepadaku
Sebagai hijab yang melindungi aku dari pandangan-MU
Janganlah ENGKAU jadikan ujian yang ENGKAU timpahkan kepadaku
Sebagai hijab yang akan memisahkan aku dengan-MU
Jangan Ya Allah..

Bagaimana aku,seorang hamba ingin hidup
Tanpa kasih sayang Tuannya?
Bagaimana aku,seorang hamba ingin hidup tenang bahagia
Tanpa keridhaan tuannya?

Janganlah ENGKAU jadikan ilmu itu
Bagai hijab yang memisahkan kita..
Janganlah ENGKAU jadikan kejahilan itu
Bagai hijab yang menjauhkan kita..

Ya ALLAH....




Read Rest Of Enrty...

Bila Berkata Tentang Cinta...

4 comments

Bila berkata tentang cinta, mengubah duri jadi mawar, mengubah cuka jadi anggur, mengubah malang jadi untung, mengubah sedih jadi riang, mengubah sakit jadi sihat,mengubah bakhil jadi dermawan, mengubah belukar jadi taman, mengubah penjara jadi istana, mengubah amarah jadi ramah, mengubah musibah menjadi muhibbah..
Tapi, itu cinta manusia… Bukan cinta hakiki..
bila sayang kata cantik, bila benci dimaki maki..
Alangkah untung dipeluk erat cinta abadi… Udara pagi menghentakkan diri...
Saat jiwa terasing dari dunia nyata...Tersedar lamunan dimanakah jiwa ini...
Sudah kembalikah ke jasadnya atau masih di atas sana...
Sudah tiba merasakan udara hangat di hati...

Saat cintaNYA merasuki jiwa... Bergegasnya wudhuk untuk sucikan hati dan jasad...
Dalam keheningan malam ditadahkan tangan ke langit...
Sujud sembah seorang pencinta merindukan belaian kasih sayang Sang Pemberi cinta...
Dalam tadahan tangannya itu dibanjiri air mata suci...
Diiringi bisikan rindu bergemuruh...
Dialiri hati menangis betapa hebat cinta kepada Dia dan Yang telah dicinta...

Semoga dipertemukan dalam tali kesucian... Benang keredhaan... Jiwa keikhlasan...
Dalam kehidupan kelak... BersamaNYA.. Amin ya robbal alamin..


-Dari Seseorang Untuk Seseorang-



Read Rest Of Enrty...

Sunday, December 6, 2009

Kisah SUMAYYAH..

4 comments

Sumayyah ialah ibu Ammar b Yasir, yang merupakan gambaran cemerlang wanita yg pertama sekali mati syahid dlm Islam. Sumayyah merupakan isteri Yasir. Dengan keimanan yg kuat dan keberanian yg tersimpan di relung hatinya yg dalam ia sanggup menentang Abu Jahal yg terkenal bengis dan kejam.

Sumayyah bersama suami dan anaknya Ammar dijemur di tgh padang pasir yg sangat panas. Kaki dan tangan mereka diikat sehingga tidak bergerak dan melawan. Mereka diseksa dengan kejam agar mengikuti keinginan Abu Jahal. Namun mereka tdk terdengar sepatah katapun dari mulut Yasir atau puteranya, Ammar selain drpd rintihan yang penuh kesakitan, justeru itu mereka meneruskan penyeksaan terhadap keluarga yg beriman ini agar menyatakan murtad dr agama Islam.

Sumayyah tdk merintih kesakitan tetapi menentang dengan terus terang serta menyatakan bahwa beliau tetap berpegang teguh kepada keimanannya, walaupun harus ditebus dengan harga yg mahal kerana mereka telah mendengar sabda Rasulullah s.a.w ketika baginda melewati tempat mereka diseksa yang bermaksud; “Bersabarlah wahai keluarga Yasir kerana tempat yg dijanjikan untuk kamu adalah syurga.”(Subhanallah…)

Segala seksaan terasa ringan kerana semuanya akan berakhir dengan kenikmatan syurga. Biar apapun seksaan yang menimpa Sumayyah namun ia tetap dengan pendirian dan keimanan yang kukuh dalam jiwanya. Abu Jahal yg sombong dan bengis merasa terhina kerana dicabar oleh seorg wanita yg lemah. Penyeksaan yg dilakukan hanya menambah ketaqwaan Sumayyah dan menambah keberaniannya. Akhirnya Sumayyah di bunuh dgn penyeksaan yg menyedihkan.

Riwayat Sumayyah dicatat dlm lembaran sejarah dengan tinta emas krn beliau wanita yang pertama mati syahid dlm Islam sbg motivasi jihad terhadap generasi yg berikutnya. Namanya abadi hingga kini utk dikenang sbg pejuang yg sanggup dan berani melawan kekejaman dan kekerasan. Ibnu Hajar berkata dalam kitabnya Al-Ishabah; “Sumayyah bt Hubbath bekas hamba sahaya Huzaifah b al-Mughirah b Makhzum. Beliau adalah ibu Ammar b Yasir org yg masuk Islam pd hari ke-7. Sumayyah diseksa Abu Jahal dan ditusuk tombak pd kemaluannya hingga meninggal dunia. Ia adalah wanita yg pertama sekali mati syahid dalam Islam.

Yasir dinikahkan oleh Huzaifah dgn Sumayyah kemudian mendapat sorg anak yg diberi nama Ammar setelah dimerdekakan. Yasir, Ammar dan Sumayyah termasuk angkatan pertama yg memeluk Islam.”

Sumayyah menjadi lambang dalam menegakkan agama Allah. Dia termasuk 7 orang yg pertama sekali menunjukkan keIslamannya di Mekah. Mereka adalah Rasulullah, Abu Bakar, Bilal, Khabbab, Shuhaib, Ammar dan Sumayyah. Rasulullah dan Abu Bakar dihalangi oleh kaumnya sedangkan yg lain dipakaikan baju besi dan dipanaskan pd sinar matahari yg terik. Melihat Sumayyah, maka Abu Jahal mendekatinya dan menusuknya dengan tombak hingga meninggal dunia. Ammar hidup hingga menyaksikan terbunuhnya org yg membunuh ibunya.

Ibnu Sa’ad meriwayatkan dengan sanad yg sahih dr Mujahid ia berkata; “Wanita yg pertama sekali mati syahid dlm Islam ialah Sumayyah, sorg wanita tua yg lemah. Ketika Abu Jahal terbunuh dlm peperangan Badar, Rasulullah bersabda; “Allah membunuh org yg membunuh ibumu.”

Begitu agungnya nilai perjuangan seorg wanita. Bila kita renungkan ternyata org yg pertama sekali memeluk Islam dan menyatakan kebenaran yg dibawa Rasulullah ialah Khadijah dan org yg pertama sekali syahid dalam Islam ialah wanita yg bernama Sumayyah...Allahuakbar!

Read Rest Of Enrty...

Thursday, December 3, 2009

KENAPA YG DINAMAKAN USTAZAH ITU.....?

16 comments

Kenapa yang dinamakan ustazah itu..
menyuruh kami menukar penampilan
dr bertudung labuh ke tudung 'Arini'
katanya 'kamu di bidang engineering tak sesuai'
'susah utk mendapat pekerjaan'
kenapa begitu ye ustazah?
tidakkah ustazah tahu tudung tu singkat?
bukan saja singkat,malah melekat
itukah tuntutan syarak?
duhai ustazah..
ustazah sepatutnya membela kami
menjaga kami agar kami tidak terpesong
tapi sebaliknya yg sedemikian terjadi
bukankah tuntutan syarak itu memakai pakaian longgar
memakai tudung yang labuh dan menutupi paras dada?
seperti yang telah tercatat dalam kalamNYA
tidak kiralah bidang perguruan ke,doktor ke,
bahkan engineering sekalipun
bukannya kami tidak tahu
perkara ini telah dibahaskan oleh para penceramah2 hebat
kami tahu bila masa kami kena pakai pakaian yang bersesuaian
bila pergi ke tapak projek,atau panjat tiang contohnya,
kami takkan pakai jubah atau baju kurung
kami akan pakai seluar,tp seluar yg macamana?
seluar yg masih bertepatan dengan kehendak hukum
begitu juga dalam soal tudung
harap ustazah mengerti maksud yang kami cuba sampaikan

Kenapa yang dinamakan ustazah itu...
mengesyorkan kami,atau menggalakkan kami utk ber'couple'
kononnya kena cari waktu belajar,nanti susah nak dapat jodoh
benarkah begitu ye ustazah?
tiada pula kami jumpa dalam ayat2 Allah dan hadith2 baginda
syarat utk berkahwin,perlu ber'couple' terlebih dahulu
mungkin niat ustazah baik
tapi ustazah,matlamat tidak menghalalkan cara
yang haram tetap haram,yang batil tetap batil
ustazah bukan tidak tahu,bila kami couple
apa yg akan jadi?
sudah semestinya kami asyik berjumpa dengan pasangan kami
tentunya kami akan saling merindui
paling confirm, dalam solat kami mesti terbayang wajah si dia
ustazah mahukah kami begitu?
lainlah kalau ustazah bagitahu kami
'ada orang mintak tolong ustazah,carikan bakal ISTERI,
kalo kamu bersedia,boleh ustazah kenalkan'
bukannya 'eh tak boleh mcmni,ko kena cari time bljr ni,kalo tak, membujang la ko sampai ke tua'
takpun 'ha,bwk 'dia' datang jumpa ustazah' (kononya nak tilik serasi ke tak)
wahai ustazahku..
tidak kah semua tu mengundang bahaya?
bila ada pelajar yang mengandung anak luar nikah,
semua orang menunding jari salahkan pelajar itu
sedangkan kami telah dicorak sebegitu
ustazah..
bukan kami tak mahu menerima nasihat ustazah
untuk mencari 'seseorang' semasa waktu belajar
tapi kami takut..
kami takut seandainya masjid yang kami bina dengan pasangan kami,
tidak mendapat redha Allah
takut pincang di tengah jalan
takut lahir zuriat yang tidak soleh dan solehah
takut lahir zuriat yg takut utk berjuang di jalan Allah
ustazah..
kami sangat yakin,masih ramai muslimin yg baik2..dan soleh
yg tidak meletakkan syarat utk ber'couple' sebelum nikah
itulah yg kami mahukan
muslimin yang meletakkan Allah dihadapannya
muslimin yang mengikuti sunnah Baginda
muslimin yang menjadikan syahid sbg matlamat utamanya
muslimin acuan Al-Quran..
bukan seperti lelaki yg suka 'usha' perempuan
bukan lelaki yg bila kedengaran azan,masih melepak,masih bersama dgn pasangannya
bukan lelaki yg liat utk ke majlis agama
bukan lelaki yg cintakan dunia
harap ustazah mengerti maksud yang kami cuba sampaikan...

Kenapa yang dinamakan ustazah itu...
menyokong utk mengadakan konsert di kampus?
bukan konsert nasyid tapi konsert rock
yela..rock la tu kalo dah jemput kumpulan meet uncle hussain
ada juga pelajar2 tubuh band masing2
kata ustazah, kononnya nak release tension para pelajar
kata ustazah lagi,para pelajar duduk atas kerusi
hm,bg kami,tak mungkin pelajar2 akan duduk kalo dah konsert rock
mesti bangun lompat2 jugak..
kami ada pengalaman
bila dah lagu rock, semuanya lalai
sedangkan dalam islam, menurut pendapat ulamak masa kini,
muzik diharuskan tapi mesti menepati syarak
contohnya tak boleh guna muzik-muzik
yang digunakan oleh golongan fasiq dan fasad
seperti rentak rock dan sebagainya
ustazah tentu tahu kan, Nabi bersabda
"barangsiapa menyerupai sesuatu kaum,ia seperti tergolong dalam kaum tersebut"
ustazah..
dengan konsert tu,kami para pelajar dapat tambah keimanan kami ke ustazah?
dengan konsert tu, kami para pelajar akan jadi pelajar yg berakhlak ke ustazah?
tidak ustazah..
kami pasti, kami semakin lalai dan leka
harap ustazah mengerti maksud yang kami cuba sampaikan...

Ustazah..
niat kami bukan untuk memandai-mandai
jauh sekali untuk menghentam
tapi ustazah org yg selalu berbicara ttg Allah
kenapa sanggup mengajar dan mendidik kami sebegini?
kami menutup aurat,
kerana kami ingin ikut apa yg ada dalam kitabullah
kami tak nak couple
kerana kami tidak mahu lalai dengan cinta yang menjurus kepada zina
sedang zina itu byk..zina mata,zina mulut dan zina hati atau perasaan
kami membantah perkara-perkara yg akan melalaikan kami
kerana kami takut,dalam majlis itu,kami dijemput Allah
kami takut iman kami lemah
kami takut akhlak kami rosak
dan kami takut..hilangnya maruah kami sebagai pembawa syiar Islam!

Harap ustazah mengerti maksud yang kami cuba sampaikan....


Read Rest Of Enrty...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...