Wednesday, October 27, 2010

Bismillah...

4 comments

Sabda Rasulullah saw: "Manusia yg terbaik ialah mu'min yg berilmu, jika diperlukan dia berguna. Dan jika tidak diperlukan, maka dia dapat mengurus dirinya sendiri"
(Dipetik dari Ihya' Ulumiddin-Imam Ghazali)

Alhamdulillah..pagi tadi dah ambil examination slip..6subj. exam kali ni..alhamdulillah juga, tak berderet sgt..ada gap 2hari utk setiap paper..

1. engineering mathematics IV * 08/11/2010 * 9.00am
2. Islam Sains & Teknologi * 10/11/2010 * 8.30am
3. essential management principles * 12/11/2010 * 3.00pm
4. circuit theory II * 15/11/2010 * 2.30pm
5. communication technology II * 18/11/2010 * 11.30am
6. continuous-time signal & system *18/11/2010 * 2.30pm
7. professional communication * (no final exam)

ya Allah..
dengan sisa baki masa yg sedikit ini, permudahkanlah segala urusanku dan shbt2ku..murahkanlah rezeki terhadap kami..

buat sahabat2 perjalanan hati, sy pohon doa dr kalian utk iringi perjalanan sy...kerana..

"Bila seseorang mendoakan bagi diri sahabatnya sedang ia tidak ada bersamanya, maka malaikat akan berkata: Dan engkau juga akan menerima sepertinya juga"

"Doa seseorang untuk saudaranya dalam masa ketiadaannya, tidak akan tertolak"
(Dipetik dari Bimbingan Mukminin-Imam Ghazali)

******************

Sy ingin kongsikan sahabat2 perjalanan hati dengan kata2 Luqman Al-Hakim pd anaknya dalam buku yg belum habis dibaca lagi.."Menyuci dan Mengubati Penyakit Hati"

Telah berkata putera Luqman Al-Hakim kpd ayahnya "Ayah, hal apa yg paling baik utk manusia?"
"Agama." jawab Luqman.
"Kalau dua?" tanya si anak lagi.
"Agama dan harta".
"Kalau tiga?".
"Agama, harta dan rasa malu".
"Kalau empat?"
"Agama, harta, rasa malu dan akhlak yg baik"
"Kalau lima?"
"Agama, harta, malu, akhlak yg baik dan kedermawanan"
"Kalau enam?"
"Wahai anakku", jawab Luqman, "Jika kelima hal tersebut terhimpun dalam diri seseorang, maka ia adalah seorang yg berhati suci, bertaqwa, kekasih Allah dan terhindar dr Syaitan.."

semoga kelima2 perkara tersebut ada dalam diri kita semua..insya Allah..

doa sy utk kalian, moga dalam rahmat Allah taala sentiasa..

sama2 kita koreksi hati dan diri kita agar kita menjadi hamba Allah yg sentiasa bermuhasabah dan bermujahadah..dengan izinMU ya Allah..

Salam perjuangan buat diri dan sahabat2..

Read Rest Of Enrty...

Sunday, October 24, 2010

Detik Yang Indah..

4 comments

Petang yang damai..menggamit naluri utk bersujud pd Ilahi..hujan renyai2, mengindahkan suasana pemandangan di kampus..aih..hatiku, seakan dicengkam sesuatu.. apa maknanya..? adakah ia satu petanda?

langkah diatur dengan penuh harapan....

-suasana kampus-

~Setidaknya,perasaan aneh ni tidaklah terlalu menghimpit..

Em..kepala berat sgt2 dibebani dengan tugasan2 yang perlu disiapkan dgn kadar yg segera..
hampir tidak keruan dgn situasi sebegini, walhal setiap semester perkara yg sama berulang..knp tiada perubahan? sengajakah mereka? seronokkah mereka? sudahlah..yg penting semuanya telah berlalu..dan..ptg ni, kemana arah tujuan? ya..di suatu tempat.. disekitar ampang.. ptg ni, sengaja pergi kemana2, utk hiburkan hati dan kepala..

~tasik Ampang Hilir~

kat sinilah, kami habiskan masa selama 20minit saja.. rumah tu,berbumbung 3segi, cantik..seakan berada di disneyland..eheh..(~,^) pusing2, sengaja mencari arah yg paling dekat utk melihatnya..

dan,akhirnya kami dah jumpa..next time, nk dtg lagi la.. ('',)

hm..malamnya..ada 'dating' dgn adik2 SKPP..dinner bersama mereka..dan paling istimewa, bersama bonda tercinta.. dtg jauh dr kelantan..ke sini bersama rombongan lawatan sekolah.. tempat istimewa pertemuan kami di hotel maluri,ampang.. seronok dpt peluk umi..lama kita xjumpa ye umi..? (^,^) hampir 4jam kami bersama sblm sy bertolak pulang..

tak tahu kenapa..malam tu, seronok sgt2..tp...mcm ada sesuatu yg kurang..mungkin.... ah,xmungkin dan xmengapalah.. ada2 sja hati ni...

buat adik2 yg sdg tunggu result UPSR, akak doakan kalian smua berjaya, dan dapat keputusan yg cemerlang dan membanggakan.. mana2 adik2 yg bercita2 nak masuk maahad,doa akak moga niat adik2 xlari dan tetap utuh demi bersama2 membina generasi yg berakhlak mulia dan mendapat terbiyah yg secukupnya di bumi maahad.. tak kisahlah, dimanapun kalian berada, moga kalian tidak persiakan harapan ayah bonda yg mengharapkan kejayaan dr kalian.. akak sayang kamu semua...

2 hari, cuti hujung minggu seolah melupai segalanya.. dan..sekembalinya sy di kampus, tuntutan sbg pelajar dtg menyelinap..ada beberapa tugasan lagi yg perlu disiapkan secepat mungkin.. dan..lagi 2minggu peperiksaan akhir akan bertandang..menguji tiap perkara,ilmu dan fahaman sepanjang tempoh pengajian semester ini.. ya Allah..permudahkan urusan ku, dan urusan sahabat2ku...

langkah ku atur dgn lebih cermat..agar masa tidak terbuang begitu saja..

akhirnya,tidak lengkap rasanya jika tidak tinggalkan shbt2 sepotong ayat utk dikongsikan bersama..

KATA2 NASIHAT IBNU QAYYIM....
1) Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak terurai kecuali mnerima khendak Allah swt.
2) Di dlm hati manusia ada keganasan dan tidak akn hilang kecuali berjinak dengan Allah swt.
3) Di dlm hati manusia ada kesedihan dan tidak akn hilang kcuali seronok mngenali Allah swt.
4) Di dlm hati mnusia ada kegelisahan dan tidak akn tenang damai kecuali berlindung,bertemu
dan berjumpa dengaNYA.
5) Di dlm hati mnusia ada penyesalan dan tidak akn padam kcuali redha dengan suruhan dan
larangaNYA serta qadha dan qadarNYA serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNYA.
6) Di dlm hati mnusia ada hajat dan tidak akn terbendung kcuali kecintaan kepadaNYA dan
bermohon kepadaNYA..

salam perjuangan buat diri dan shbt2...

Read Rest Of Enrty...

Thursday, October 21, 2010

Assalamualaikum..

0 comments

sahabat2..rindunya rasa sbb lama tak jenguk teratak 'perjalanan hati' ni.. seakan sedikit lupa dan hilang idea utk menulis.. sejak balik kampus lepas cuti raya, xsempat2 nak mengadap apatah lagi utk menulis dan mcm2 lagi..namun, isu2 semasa dan isu2 agama tidak pernah diabaikan..

mlm ni,xtau nak menulis apa..hm, mcm2 keja dah dilaksanakan,mcm2 hal dah terjadi..beberapa perkara telah ana selesaikan dan ada 4perkara lagi yg masih menanti..mohon kekuatan dan petunjuk dr Tuhan agar dipermudahkan segala urusan..demam final exam sedikit masa lagi akan bermula..buat sahabat2 di kampus, moga sabar dan terus bertahan dalam menyempurnakan segala amanat yg diberikan oleh 'ayah bonda' kita di kampus..

mata dah berat, badan pun dah lesu, seakan meminta utk beradu lebih awal mlm ni.. ya Allah, semoga apa yg telah hambaMU lakukan sepanjang hari ni dan sebelumnya, dijadikan nilaian ibadah..

****************

Al-Qusyairi berkata dalam kitabnya "Risalah Qusyairiah": taubat yang pertama adalah: bangunnya hati dari kelalaian, serta sang hamba melihat keadaan yang buruk akibat dosa yang ia lakukan. Dan itu akan mendorongnya untuk mengikuti dorongan hati nuraninya agar tidak melanggar perintah Allah SWT. Kerana dalam khabar disebutkan: "penasihat dari Allah SWT terdapat dalam hati setiap orang muslim". (Riwayatkan Ahmad dari An Nuwas bin Sam'an).

Dan dalam hadith: Ertinya : "Sesungguhnya di dalam tubuh terdapat segumpal daging, jika ia baik maka baiklah seluruh tubuh, dan jika ia rusak maka rusaklah seluruh tubuh, ketahuilah itulah hati". (Hadits muttafaq alaih dari Nu'man bin Basyir).

Assalamualaikum...
babai

Read Rest Of Enrty...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...