Saturday, August 21, 2010

15 bukti keimanan...

4 comments

Al-Hakim meriwayatkan Alqamah bin Haris r.a berkata, aku datang kepada Rasulullah s.a.w dengan tujuh orang dari kaumku. Kemudian setelah kami beri salam dan beliau tertarik sehingga beliau bertanya, "Siapakah kamu ini ?"
Jawab kami, "Kami adalah orang beriman." Kemudian baginda bertanya, "Setiap perkataan ada buktinya, apakah bukti keimanan kamu ?" Jawab kami, "Buktinya ada lima belas perkara. Lima perkara yang engkau perintahkan kepada kami, lima perkara yang diperintahkan oleh utusanmu kepada kami dan lima perkara yang kami terbiasakan sejak zaman jahiliyyah ?"

Tanya Nabi s.a.w, "Apakah lima perkara yang aku perintahkan kepada kamu itu ?"
Jawab mereka, "Kamu telah perintahkan kami untuk beriman kepada Allah, percaya kepada Malaikat-Nya, Kitab-kitab-Nya, Rasul-rasul-Nya, percaya
kepada takdir Allah yang baik mahupun yang buruk."

Selanjutnya tanya Nabi s.a.w, "Apakah lima perkara yang diperintahkan oleh para utusanku itu ?"Jawab mereka, "Kami diperintahkan oleh para utusanmu untuk bersaksi bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan engkau adalah utusan Allah, hendaknya kami mendirikan solat wajib, mengerjakan puasa di bulan Ramadhan, menunaikan zakat dan berhaji bila mampu."

Tanya Nabi s.a.w selanjutnya, "Apakah lima perkara yang kamu masih terbiasakan sejak zaman jahiliyyah ?" Jawab mereka, "Bersyukur di waktu senang, bersabar di waktu kesusahan, berani di waktu perang, redha pada waktu kena ujian dan tidak merasa gembira dengan sesuatu musibah yang menimpa pada musuh." Mendengar ucapan mereka yang amat menarik ini, maka Nabi s.a.w berkata, "Sungguh kamu ini termasuk di dalam kaum yang amat pandai sekali dalam agama mahupun dalam tatacara berbicara, hampir saja kamu ini serupa dengan para Nabi dengan segala macam yang kamu katakan tadi."

Kemudian Nabi s.a.w selanjutnya, "Mahukah kamu aku tunjukkan kepada lima perkara amalan yang akan menyempurnakan dari yang kamu punyai ?
Janganlah kamu mengumpulkan sesuatu yang tidak akan kamu makan.
Janganlah kamu mendirikan rumah yang tidak akan kamu tempati, janganlah kamu berlumba-lumba dalam sesuatu yang bakal kamu tinggalkan,, berusahalah untuk mencari bekal ke dalam akhirat."

Read Rest Of Enrty...

Wednesday, August 18, 2010

hening malam..

0 comments

disepertiga malam td..
dpt kiriman sms dr
ukhty karimah (xdinyatakan nama disini) "..ayuh bermunajat dan berkhalwah buat kekasih2 Allah.moga dlm rahmat Allah ta'ala.."

syukran ukhty..xputus kunjungan sms yg mendamaikan hati..


*****************


buat pemilik blog
'Seputeh Qaseh', doaku moga dikau tenang..setenang ketika dlm sujud pdNYA..andai dirimu menyintai seseorang,cintailah dia seadanya..jgn melebihi cintamu pd Allah..andai kau merindui seseorang,rinduilah dia seadanya..jgn melebihi rindumu pd Rasul,kekasih Allah..kelak dirimu kan bahagia..krn meletakkanNYA dihadapan,lebih dr yg diciptaNYA..

*****************

Wahai hati tatkala kau sendirian,
ada yang hadir memujukmu...

Wahai jantung hatiku tatkala kau kesedihan,
ada yang datang menggembirakanmu...

Wahai penawar hatiku tatkala kau kegelisahan,
ada yang rapat menenangkanmu...

Wahai permata hatiku tatkala kau kekesalan,
ada yang berlari mendakapmu...

Wahai pemburu hatiku tatkala kau kesamaran,
ada yang menyinari mencerahkan...

Wahai hati yang bercinta teruskanlah menangis,
kerana dalam tangisan ada yang manis jadi senyuman...

Wahai Pemilik hati Ya Allah..aku hanya insan biasa yang mencintaiMU,
suburkanlah, siramilah, balutilah, selimutilah, hati ini...


Read Rest Of Enrty...

Wednesday, August 11, 2010

Salam Ramadhan..

2 comments




Assalamualaikum..sahabat2..apa khbr semua? macamana dgn hari pertama puasa? moga2 kita semua dapat jalani dgn sesempurna mungkin..dan, semoga semangat,harapan,impian kita utk buat yg terbaik di bulan mulia ini takkan luntur..takkan lupus dek kerana ujian2 yg datang..

hari pertama puasa, di kampus ni tak 'semeriah' hari biasa..keadaan agak sunyi dan tenang..jauh dr hilai tawa dan kebisingan yg entah apa2..moga 'akhlak' baru ini berterusan.. masing2 kusyuk study..ramai yg macam sudah menjadi 'orang baru'..namun,adakah semua ini berkekalan..? kalau tidak sampai bila2 pun,hingga hujung ramadhan sudah mencukupi..

*****************

Sebaik tibanya Ramadhan,Rasul SAW bersabda: "4 jenis zikir yg tidak patut ditinggalkan oleh setiap muslim sepanjang Ramadhan:
1. Beristighfar
2. Memperbanyak ucapan syahadah
3. Berdoa meminta Syurga
4. Memohon keredhaan Allah
(Riwayat Baihaqi)

sentiasalah kita basahkan lidah dgn zirullah..memohon keampunan dan kemaafan..tambahkan amalan2 sunat..agar kita tak menyesal dikemudian hari..

puasa mampu membentuk akhlak yg mulia..ini kerana,kita mengosongkan perut..perut yg sentiasa penuh dgn makanan (makan terlalu banyak) menyebabkan nafsu menjadi besar, malas beribadah, berat utk mengerjakan amal kebajikan, tidak fokus, iman terpenjara..
tapi dengan mengosongkan perut,kita dapat mendidik nafsu kita,mentarbiyah jiwa kita agar lebih rasa insaf,rasa mencukupi,rasa tenang,dan bersemangat utk mengerjakan amalan wajib dan sunat..

******************

ana ingin mengucapkan selamat berpuasa,selamat menjalani ibadah, rukun islam yg ke3..maafkan silap salah ana jika ada terlanjur kata,tersilap bicara dgn sahabat2 semua..moga kita sama2 dapat perbaiki diri,pertingkat iman dan taqwa dan mendapat jaminan pembelaan drpd Allah..banyakkan berdoa,bertadarus dan bertadabbur Al-Quran, serta zikir dan selawat...ingatan dan nasihat utk diri sendiri juga..

"Puasa sempurna,menahan rohani dan rasa.. Puasa sederhana melawan indera dan juga anggota.. Puasa biasa hanya menahan lapar dan dahaga.. Lalu dimanakah puasa kita..?Adakah ia masih ditahap lama..??" -tepuk dada tnya iman..-


wallahua'lam..

assalamualaikum wbt...

Read Rest Of Enrty...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...